Jaki program do zarządzania produkcją / ERP dla małej firmy?

Praktyczny przewodnik, który pozwoli Ci wybrać najlepsze oprogramowanie do planowania i rozliczania produkcji oraz ochroni przed złymi inwestycjami.

Program do zarządzania produkcją – taką frazę wpisałeś w Google szukając rozwiązania problemów na produkcji, a tu nowy problem – tyle tysięcy wyników i co drugi chce Ci coś sprzedać.

Dlatego tutaj pomożemy Tobie wybrać najlepsze dla Ciebie narzędzie do planowania produkcji, rozliczania pracy, pozbycia się papierowych zleceń i przede wszystkim zwiększenia wydajności oraz kontroli nad tym, co dzieje się na hali.

Program do zarzadzania produkcją - wyniki wyszukiwania z google

Czego dowiesz się w tym poradniku:

UWAGA: Przewodnik adresujemy tylko do MIKRO oraz MAŁYCH FIRM PRODUKCYJNYCH (5-40 osób na produkcji), którym zależy na tym, by zamiast skomplikowanego i wartego setki tysięcy złotych kombajnu, szybko uzyskać pozytywne efekty na produkcji.

Streszczenie dla niemających czasu na całość:


1. Jaki program do zarządzania produkcją wybrać (wykres)?

Program do zarządzania produkcją - porównianie programów oraz przykłady

2. Jaki program do zarządzania produkcją wybrać (tabela)?

Wielkość Twojej firmy

Jeśli produkujesz:
proste produkty  / usługi produkcyjne

Jeśli produkujesz:
złożone produkty z dużym udziałem części zakupowych 

Duża
( +50  osób)
Średnia 
(25-50 osób)
  • Zaawanosowany system produkcyjny
    z MES i  integracją z księgowością,  np. Qcadoo
  • Prosty system klasy ERP, np. Modus

Mała firma
(10-25)

  • Zaawansowany program do zarządzania produkcją z integracją
    z księgowością, np. Qcadoo
  • Prosty system klasy ERP, np. Modus
Mikro firma
(do 10)
  • Arkusz kalkulacyjny Excel / darmowy Google Docs + Formularze Google
  • Prosty program do zarządzania produkcją np. Prodio.pl – pakiet startowy
  • Wykorzystanie kompletacji w programie księgowym
  • Rozbudowany arkusz kalkulacyjny / darmowy Google Docs
  • Prosty dodatek produkcyjny do rozliczania dla systemu księgowego, np. Aptor Mozart

Co jest czym w wielkim skrócie:

  • Program księgowo-magazynowy – pewnie masz go już teraz, dla produkcji na ogół jedynie oferuje kompletacje (gdzie pokazuje, co z czego się ma składać).
  • Program do zarządzania produkcją (MES) – czyli poza planowaniem wychodzimy na halę produkcyjną, gdzie pracownicy rejestrują swoją pracę.
    • prosty (MES) – umożliwia łatwe zaplanowanie produkcji, rejestrację pracy na hali czy wyliczanie wydajności i wyrzucenie papierowych zleceń produkcyjnych;
    • zaawansowany (MES) – zaawansowane planowanie produkcji (w tym półautomatyczne), rozbudowana rejestracja, serwisy, pełny obieg materiałowy – jednak o wiele mniej elastyczny. Częto integrując się z księgowością zastępuje pełny ERP;
    • korporacyjny (MES) – na ogół wymaga współpracy z system ERP. Automatyczne planowanie, często podłączone do maszyn z elementami sztucznej inteligencji.
  • System ERP – gigantyczny rozstrzał od kilkudziesięciu tysięcy złotych do wielu milionów,
    a w praktyce od dobrego systemu księgowo-magazynowego różni się tym, że na podstawie zamówień planuje, co i kiedy kupić. Uwaga: na ogół nie wychodzi na produkcję, do czego wymaga dodatku MES lub zakupu jakiegoś modułu.
  • System RCP – rejestracja czasu pracy (wejścia i wyjścia). Na ogół już jest w programie do zarządzania produkcją lub kupujesz go osobno, np. z kontrolą dostępu do wejścia na hali.
  • System WMS – do zaawansowanego zarządzania na magazynie na ogół w połączeniu
    z kodami kreskowymi i wysokim składowaniem.

Dlaczego systemy ERP-y często nie nadają się dla małych firm:

  • ERP nie zadziała dobrze bez podania mu wielu (nawet oczywistych) informacji. Będziesz musiał poświęcić bardzo dużo czasu, żeby dostosować program;
  • Musisz prowadzić wszystko idealnie albo twoje stany magazynowe tak bardzo będą się nie zgadzać, że w efekcie będziesz prowadzić drugą dokumentację;
  • Zapomnij o elastyczności – w ERP-ie wszysto musi się zgadzać i na wszystko musi być dokument;
  • ERP-y nie mają na ogół modułu wychodzącego na produkcję, dlatego i tak musisz dokupić zewnętrzny moduł MES lub dodatek danego producenta;
  • Przygotuj się na bardzo wysokie koszty, które na start pomnóż razy dwa od oferty, jaką dostałeś.

Potencjalne pułapki dla małych firm: 

  • Darmowy program do zarządzania produkcją to na ogół niskiej klasy chwyt marketingowy. Bardzo często darmowe są tylko licencje na podstawowe moduły, firmy zarabiają krocie na usłudze wdrożenia, a ty dostaniesz produkt bez wsparcia technicznego.
  • Integracja programu do zarządzania produkcją z systemem księgowym i magazynem – może okazać się, że przez niedokładne technlogie systemy nie zintegrują się, a Ty stracisz dużo czasu na szczegółowe opisanie technologii.
  • Brak dostępu on-line – w praktyce im mniejsza firma, tym bardziej BEZPIECZNE
    I EFEKTYWNE jest trzymanie swojego oprogramowania na zewnętrznym serwerze,
    a myśląc przyszłościowo – niedługo wszystko dostępne będzie w chmurze.

Jakiego program do zarządzania produkcją, ERP potrzebujesz?

Pomysł, że chcesz mieć system produkcyjny ERP opierający się na zasadzie „wszystko
w jednym” w przypadku małych firm, wcale nie jest taki taki dobry w praktyce, jak się wydaje. Wybierz na wykresie swoją sytuację, by poznać właściwe rozwiązanie (pionowa oś to ilość pracowników, pozioma oś określa, jak bardzo skomplikowany jest przeciętny produkt).

Program do zarządzania produkcją - porównianie programów oraz przykłady

 

1. Dla prostych produktów, tam gdzie większość robisz sam:
(np. obróbka skrawaniem / CNC, tworzywa sztuczne / wtryskarnie, wyroby gumowe, opakowania kartonowe, prosta stolarka, drukarnie / poligrafia, kontrukcje stalowe)

Wyzwania do rozwiązania: lepsze zarządzanie produkcją, planowanie pracy: pracownicy mają wiedzieć co, jak i kiedy wykonywać, rejestracja na bieżąco z produkcji – masz wiedzieć, co jest zrobione, jak wydajnie i ile czasu kosztuje Cię wykonanie produktu.

Sugerowane rozwiązania Mikro firma (<10 osób):  

Sugerowane rozwiązania Mała firma (10-25 osób): 

Sugerowane rozwiązania Średniej wielkości firma (25-50 osób):

  • Jeśli zależy Ci na prostocie i nie chcesz powiązania z magazynem oraz kalkulacjami:
    Prodio.pl – pakiet optymalny + czytniki RFID (czytaj dalej: prosty programy do zarządzania produkcją).
  • Jeśli chcesz moduł kalkulacji oraz połączenie magazynu z zużyciem materiału:  zaawansowany program do zarządzania produkcją – prosty MES (czytaj dalej), np:
    • przemysł metalowy, tworzywa np. Plan de CAMPagne,
    • pozostałe branże np. Qcadoo, MES.

2. Dla złożonych produktów, gdzie trzeba dużo kupować:
(np. produkcja robotów, stoiska targowe)

Wyzwania do rozwiązania: Lepsza gospodarka magazynowo-zakupowa, w wypadku gdy  produkt składa się z dzisiątek elementów, często kupowanych na zewnątrz.

Sugerowane rozwiązania Mikro firma (<10 osób): 

  • Rozbudowany arkusz kalkulacyjny w Google Docs udostępniony pracownikom 
    w biurze.
  • Wykorzystanie modułu kompletacji w programie księgowo-magazynowym, np. Sybiekt GT czy ERP Optima XL.
  • Sugerowane rozwiązania Mała firma (10-25 osób):
  • Dodatek produkcyjny do systemu księgowo-magazynowego nastawiony na planowanie potrzeb materiałowych, np. Aptor Mozzart (koszt około 2 000 zł za stanowisko + aktualizacje).
  • Sugerowane rozwiązania Średniej wielkości firma (25-50 osób):
  • Jeśli chcesz zostawić obecny system księgowy: zaawansowany system do planowania
    i rejestracji produkcji z integracją z Optimą / Subiektem, np.  Qcadoo.com (od około 1 400 zł za miesiąc + wdrożenie).
  • Jeśli chcesz wdrożyć od podstaw system księgowy:  prosty system zintegrowany
    o funkcjonalności ERP, czyli RHO Modus.
  • Jeśli przewidujesz szybki rozwój firmy: warto rozważyć chmurowe pełne narzędzia klasy ERP.

Co jest czym i do czego służy
(program do zarządzania produkcją – MES, system ERP itd.)

Tutaj musimy zrobić wyjątek, bo znam za dużo przypadków, gdzie firma wydała 50 – 200 tys. złotych na system ERP i byli zdziwieni, że w ogóle nie wychodzi on na produkcję!

1. Program księgowo-magazynowy i ich dodatki

Zapewne korzystasz z nich już teraz w swojej firmie. Najbardziej znanym na polskim rynku jest Comarchowska Optima, która po tym jak zaczęła kosztować coraz więcej nagle stała sie ERP Optimą (ale ten ERP to raczej tylko z nazwy 😉 ) oraz Insertowski Subiekt GT, który ma bardzo dobry stosunek ceny, do tego, co daje. Mogę polecić oba programy, jednak nie ma ani szału, ani wpadek. Co ważne oba programy będą przechodzić na chmurę – czyli będzie problem w przyszłości.

Funkcje takiego programu księgowo-magazynowego to:

  • Sprzedaż (czyli wszystko, co związane z wystawieniem faktur);
  • Zamówienia (czyli proste przyjmowanie zamówienia od Klienta i rezerwacje towaru na magazynie);
  • Magazyn (stany, WZ / PZ, często też zamówienia do dostawców);
  • Kompletacje (czyli na podstawie zrealizowanego zamówienia i parametrów produktu, same ściągają stany magazynowe);
  • Prosty CRM (którego funkcjonalność pozostawia wiele do życzenia). Jeśli nie wiesz, czym jest CRM, tutaj fajnie to opisuje Rafał z portalu informatykawfirmie.pl. 

Jeśli chcesz mieć produkcję to dokupujesz do tego osobny (bądź integrujący się
z programem księgowym), prosty program produkcyjny.

Proste dodatki produkcyjne do programów księgowych

Przykładowy program:  Apator Mozart

Apotor Mozzart - Widok ze strony producenta

Ceny ze strony producenta:  licencje od 1 950 zł za stanowisko + wdrożenie

Założenia są takie, by rozszerzyć możliwość Twojego systemu księgowo-magazynowego
o łatwe planowanie, co trzeba kupić, a co wyprodukować, by stworzyć skomplikowane produkty, na które masz zamówienia.

 Główny cel: 
  • ułatwienie produkcji wyrobów wieloelementowych / złożonych produktów, gdzie głównie sterujemy gospodarką magazynową,
  • tworzenie planów pracy w połączeniu z zamówieniami części (na ogół te plany nie trafiają na produkcję, tylko zostają u kierownika).
Funkcje:
  1. Planowanie materiałowe / bilansowanie towarów.
  2. BOM-y (drzewka produktowe – co i ile części składa się na jaki produkt).
  3. Przeliczanie stanów półproduktów / produktów.
  4. Złożone kalkulacje kosztów.
  5. Harmonogramowanie pracy wg BOM-ów.
Polecane dla:
  • wielkość firmy:  praktycznie już od 2-3 osób na hali do około 10 osób (później może brakować wygodnej rejestracji produkcji),
  • branż: produkty złożone, gdzie bardziej od zarządzania samą produkcją na hali liczy się odpowiednie planowanie zakupów i kontrola postępów półproduków, np. jeśli produkujesz złożone maszyny rolnicze na niską skalę.

2. Programy do zarządzania produkcją (MES-y)

Na fali mody na modne skróty, większość firm, które mają samodzielny system do zarządzania produkcją wychodzący na halę, chwali się, że jest MES-em („Manufacturing Execution System” – System Realizacji Produkcji). Rola MES-ów jest o wiele szersza
i sprowadza się często do pełnej obsługi produkcji, planowania i rozliczania.

Przykładowo, nawet najprosztszy abonament programu Prodio.pl za 197 zł miesięcznie można nazwać MES-em: wychodzi na produkcję, pracownicy widzą plan pracy oraz podają na bieżąco rejestrację.

2.1 Proste MES-y – programy do planowania, rejestacji
i rozliczenia produkcji dedykowane małym firmom

Założenia za to są proste – zostawiasz Twój sprawdzony system fakturowo-magazynowy,
a produkcję nadzorujesz wygodnie i bez komplikacji przez program do zarządzania produkcją. Takie narzędzie świetnie nadaje się, by wyrzucić papierowe zlecenia produkcyjne i mieć pełną kontrolę z dowolnego miejsca na świecie nad firmą.

Przykładowy program: Prodio.pl

Prosty program do zarządzania produkcją - PRODIO widok planu produkcji

Ceny ze strony producenta: abonament od 197 zł netto za firmę miesięcznie
  • Koszty wdrożenia / uruchomienia: 0 zł. Klient sam uruchamia  program przez konfigurator,
  • Koszty aktualizacji: 0 zł (zawsze aktualne),
  • Sprzęt na produkcji: prosty laptop / komputer z dostępem do Internetu, czytniki RFID + breloczki.
Cel:  

Kontrola i lepsza organizacja produkcji na hali, twoi pracownicy wiedzą, co i w jakiej kolejności produkować (mają plan na hali), a ty znasz czasy realizacji oraz wydajności.

Funkcje:
  1. Stworzenie planu produkcyjnego, który ma być widoczny na hali z zleceniami.
    Planowanie produkcji - plan produkcji MES Prodio
  2. Umożliwienie pracownikom produkcji rejestracji operacji (na ogół też wejść i wyjść).
    Rejestracja produkcji z poziomu planu pracy
  3. Rejestracja wejść i wyjść przez program do zarządzania produkcją.Rejestracja czasu pracy produkcji
  4. Wyświetlanie historii pracy oraz rozliczenie zlecenia.
    Rozliczenie produkcji - historia pracy
  5. Zarządzanie zamówieniami Klientów i postępem ich realizacji (bez magazynu).
    Widok listy zamówień w programie produkcyjnym
Polecane dla:
  • branż z prostymi produktami: obróbka metali, CNC, wtryskarnie, elastomery, stolarka, opakowania kartonowe, drukarnie, narzędziownie, wszystkie inne proste produkcje oraz usługi okołoprodukcyjne (np. galwanizernie),
  • już od 2-3 osób na hali do około 30 osób.
 Przykładowy program: Prodio.pl  (kliknij, by wypróbować za darmo)

 

2.2 Zaawansowane MES-y z możliwością integracji księgowo-magazynowej

Wąska grupa dedykowana dla większych firm, które mimo wszystko wolą zostać przy swoim systemie księgowo-magazynowym lub nawet prostym ERP-ie (który nie ma ciekawej produkcji jak np. Comarch CDN XL).

Integracja często nie jest tak bezproblemowa i wygodna na co dzień, jak w przypadku jednolitych ERP-ów, za to pozwalają na solidne oszczędności. Dostajemy dobry program do zarządzania produkcją, bez konieczności kupna całego zaplecza księgowego.

Przykładowe programy:
  • Wersja internetowa programu do zarządzania produkcją Qcadoo MES
    Qcadoo MES - screen ze strony producenta
  • Wersja online zaawansowanego MES-a  OptiMES
Typowe koszty – ile kosztuje zaawansowany program do zarządzania produkcją:
  • Dla SaaS-ów jako abonament miesięczny: od 1 200 zł + około 6 – 10 tys. wdrożenie;
  • Dla systemów offline od około 20 do 40 tys. za wdrożenie + 10 – 20% rocznej kwoty licencji;
  • Sprzęt: wymaga już rozbudowanej infrastruktury sieciowej.
Cel:

Zaawansowane kalkulacje wytworzenia produktu, harmonogramowanie produkcji
z uwzględnieniem stanów magazynowych oraz integracja z księgowością.

Funkcje:

  1. Wszystko to, co mają proste programy do zarządzania produkcją PLUS:
  2. Zaawansowane planowanie z uwzględnieniem kalendarzy maszyn, macierzy kompetecji pracowników, wykresów Gantta itd.;
  3. Zaawansowane monitorowanie z uwzględnieniem przestojów i współczynika OEE;
  4. Kalkulacje oraz oferowanie (w tym uwzględnianie marży i dodatkowych narzutów / uwzględnianie narzutów na koszty wydziałowe); 
  5. Zarządzanie magazynami (obsługa dokumentów magazynowych, metody rozchodu
    i atrybuty w dokumentach);
  6. Integracje z systemami księgowo-magazynowymi.
Polecane dla:
  • firm, które chcą funkcjonalności pełnego ERP-a, ale chcą zachować swoje dotychczasowe oprogramowanie księgowo-magazynowe,
  • planistów chcących wykorzystywać zaawansowane planowanie, w tym planowanie automatyczne,
  • firm świadomych ilości danych, które trzeba podać do systemu,
  • firm, których produkty są rozbite na małe elementy, a każdym z nich trzeba zarządzać
    z osobna.  

2.3 Korporacyjne systemy MES-y  (głównie jako dodatek do zawansowanych ERP)

Zaskoczony? A nie powinieneś, bo przecież już ustaliśmy, że większośc systemów ERP
w ogóle nie wychodzi na produkcję i potrzebuje dodatków. W oryginalnym zamyśle, po to właśnie zostały wymyślone dodatki MES.

MES-y integrujące się z maszynami

Prawdziwy rozbudowany MES ma na ogół podłączenia do maszyn, by rejestrować pracę
w czasie rzeczywistym wraz z parametrami pracy (przykładem najproszego i dostępnego dla małych firm rozwiązania może być polski system produkcyjny – system Żbik). Poniżej grafika ze strony producenta pokazująca halę produkcyjną z kilkudziesięcioma maszynami
i aktualnym stanem każdej z nich.

System planowania produkcji MES - Zbik z podlaczeniem do maszyn

Wiem, że jest to marzenie większości właścicieli firm produkcyjnych – jednak szczególnie na start warto rozważyć, czy stopień skomplikowania oraz koszty wdrożenia są tego warte. Systemy takie najlepiej sprawdzają się też w przypadku bardzo jednolitych procesów produkcyjnych – np. jeśli masz kilkadziesiąt podobnych maszyn i bardzo podobne produkty.

Systemy planistyczne z automatycznym planowaniem i podstawą sztucznej inteligencji

Prawdziwe all in one. Od samodzielnego zaplanowania produkcji, po podłączenia do maszyn, zaplanowanie serwisów i rejestrację wszystkiego, co dzieje się na hali. W spięciu
z systemem ERP (a najlepiej automatycznym magazynem opartym na robotach), masz pełną fabrykę 4.0 🙂

Takie cuda można wpowadzić w małej firmie – dla chcącego nic trudnego, jednak nie tyle już koszty, co ilość danych jakie system musi przyjąć, by zrozumieć, jak ma podpowiadać, jest wręcz ogromna. Jednak jego moc pozwala, np. fabrykom samochodów, pracować bez przestojów, mimo tysięcy konfiguracji i elementów.

4. System ERP – podstawowe „kombajny”

Czyli jeden z najlepszych produtków marketingowych w historii IT – program, który może wszystko, a w standardzie nie potrafi praktycznie nic, bo firma, która go wdraża musi na Tobie zarobić. Najlepszym przykładem są wdrożenia w firmach, które przechodziły
z Comarchowskiej Optimy, na warte kilkaset tysięcy wdrożenie Comarchowego ERP-a CDN XL
i okazawało się, że raporty czy funkcje dostępne są w prostszym programie, dla ERP trzeba było pisać na zamówienie.

Inne przykłady najbardziej znanych systemów klasy ERP dla mniejszych firm to SAP Business One i Insert Navireo. 

Jaka jest główna PRAKTYCZNA różnica w działaniu systemu ERP, a programu księgowego?

Nie, nie jest nią dostępność produkcji czy kadr (bo takie moduły możesz dokupić do prostych programów księgowych), a na ogół podstawowy ERP nie ma modułu produkcji
i musisz go dokupić

To, co różni program księgowo-magazynowy od ERP-a to sposób rozliczania materiału
z magazynu (co nazywają planowaniem zapotrzebowania materiałowego). 
Przykładowo,  jeśli produkujesz łóżko, które 
składa się z ramy i materacu, to wspomniana CDN Optima, pokaże Ci łączną liczbę zarezerowanych ram na podstawie ilości zamówionych łózek. Jednak w żaden sposób nie przełoży tego na plan zakupowy powiązany z procesem produkcji, dopóki CDN XL z tej samej firmy tego nie zrobi, ale wcześniej wydasz dziesiątki tysięcy, by go uruchomić.

Pamiętaj, że praktycznie żaden ERP nie wychodzi w standardzie na produkcję


Idea, jest taka, że kupujesz wersję basic ERP-a, a następnie go doposażasz i modyfikujesz pod siebie. By zaczął działać właściwie na ogół musisz kupić dodatkowe moduły:

  • Moduł produkcyjny do ERP – umożliwia tworzenie technologii produktów oraz planowanie pracy;
  • Moduł rejestracji MES dla pracowników produkcji, gdzie odklikują, to co zrobili, by zaciągało się to na plan;
  • CMMS  (czyli utrzymanie ruchu, maszyny serwisy itd.);
  • WMS (system zarządzania magazynem, na ogół na kodach kreskowych). 

Reasumując, najnowsze ERP-y to wysokiej klasy narzędzia, gdzie kupujesz fundament,
a następnie na nim budujesz idealnie skrojony system dla siebie, dokładając do tego tyle klocków, ile potrzebujesz. Chcesz mieć ERP-a dla produkcji, musisz szukać ERP + MES.

Typowe koszty ERP dla 35-50 osobowej firmy

  • Baza i licencje: od 20 000 – 50 000 tys. + średnio 1 500 – 4 500 za każde stanowisko;
  • Koszt dostosowania oraz dostatków produkcyjnych: średnio dwa razy większa kwota od licencji;
  • Utrzymanie i aktualizacje: około 20% kosztów licencji;
  • Wyłącznie bezpiecznie założyć budżet:
    • najprostsze rozwiązania typu Modus – 35 – 40 tys. złotych,
    • rynkowy standard: 250 tys. złotych,
    • liderzy rynku: 400 – 600 tys. złotych.

Program do zarządzania produkcją – pułapki, na jakie możesz natrafić

Uważaj na „darmowy program do zarządzania produkcją” czy „open source ERP”

  • Darmowe na ogół są tylko licencje na podstawowe moduły (jak np. OpenOffice),
    a dedykowane moduły trzeba kupować;
  • Systemy samodzielnie instalowane nie mają ani gwaracji, ani wsparcia technicznego,
    a w każdym momencie mogą przestać być rozwijane;
  • Wyobraż się, że jednak udało Ci się zainstalować jakiś zagraniczny open source ERP, a tu pojawił się kolejny JPK, o którym nie masz pojęcia;
  • Wdrożenie i dostosowanie do Twoich potrzeb oraz utrzymanie już jest płatne, a stawki wtedy są bardzo wysokie – by firmy mogły sobie odbić koszty licencji;
  • Często okazuje się w łącznym rozrachunku, iż „darmowy”
    jest droższy niż płatny, a dodatkowo generuje większą niepewność.

Im mniejsza firma, tym szybciej uciekaj w chmurę, bo
i tak za kilka lat tam trafisz 😉

  • Wybierając jakiekolwiek oprogramowanie instalowane u siebie, musisz mieć świadomość że za kilka lat będziesz musiał zaczynać od nowa;
  • W praktyce małej firmy, bez działu IT i zaawansowanej sieci, usługa on-line jest o wiele bezpieczniejsza niż trzymanie danych u siebie.
  • Pojęcie „chmury” dla programów produkcyjnych nie powinno Cię przerażać, bo dane są na konkretnym serwerze w strzeżonej lokalizacji (tak jak w przypadku Prodio), a nie rozproszone po Internecie, jak w prawdziwych usługach chmurowych.

Integracja z księgowością i magazynem nie zawsze się opłaca

Jako przedsiębiorca dążysz do jak największej automatyzacji pracy, walczysz ze zbędnymi czynnościami, chcesz raz zapłacić i mieć od razu wszystko w jednym miejscu – właśnie na takim myśleniu bazują firmy, które mogą wrzucić Cię na minę integracji.

Integracja jest genialna, ale wymaga ogromnej dokładności, napisania systemu pod firmę.

Każdy odpad i co się ma z nim dziać (trafić na magazyn czy do kosza), każda zmiana
w technologii czy inny surowiec użyty przez pracownika MUSI BYĆ UZWGLĘDNIONY
w systemie, inaczej po 2 miesiącach nie doliczysz się stanów magazynowych, które program automatycznie rozliczył w oparciu o produkcję. Nie ma brania towaru, jak się chce czy zlecenia bez fizycznego zamówienia wprowadzonego do systemu, program słusznie blokuje takie działania.

I choć teraz wydaje Ci się, że wszystko jest super i myślisz, że wprowadzisz w małej firmie nowy porządek – to w przypadku natłoku produkcyjnego okaże się, że maszyny nie pracują, bo nie nadążacie uzupełniać gigantycznych ilości danych. W efekcie przeniesiecie się
z powrotem na kartki, a system za kilkadziesiąt tysięcy będziecie uzupełnić wstecz.

Automatyczne planowanie – nie zarobi na siebie!

Wykres Gantta i najlepiej jeden guzik układający plan produkcji to takie kolejne marzenie, jakie wyłania się w rozmowach z niektórymi właścicielami firm.

Tymczasem, mimo iż jest wysyp programów, które obiecują, że zaplanują wszystko same, to by tak się stało, program potrzebuje znać:

  • kalendarz dostępności osób na produkcji, ich urlopy oraz obecności,
  • macierz kompetencji, kto i w jakim stopniu potrafi wykonywać pracę na jakiej maszynie,
  • kalendarz serwisów i wyłączeń maszyn,
  • perfekcyjnie zrobioną technologię produktu z przezbrojeniami, dokładnie podanymi czasami realizacji, możliwymi zastępstwami między maszynami w procesie, stosowanymi rodzajami narzędzi na maszynie,
  • świetnie poprowadzony magazyn oraz rozdysponowanie surowców do produktów.

Jeśli zabraknie Ci jakiegoś z tych elementów to zapomnij, że nawet najlepszy algorytm ustawi dla Ciebie produkcję 🙂 To, co powinien zrobić program w małej firmie, to podpowiedzieć Ci, jak bardzo obłożone masz poszczególne maszyny na produkcji oraz mniej więcej na kiedy jesteś w stanie zrealizować produkcję. I tego właśnie Tobie życzę 🙂

Sprawdź nasze pozostałe poradniki

Wypróbuj Prodio - najprostszy program do zarządzania produkcją.

Masz całe 30 dni, by na sprawdzić ile korzyści daje planowanie i kontrolowanie produkcji przez Internet.  Kliknij, a w mniej niż 8  minut wrzucisz pierwsze zlecenia na plan produkcji!
Share This